Nordplus Junior NPJR-2015/10207 smallsmart school
NOSLĒDZAS „SmallSmartSchool” PROJEKTS!
Līdz ar septembra iestāšanos Pāvilostas vidusskolā iestājas lielāka rosība – pirmā skolas diena, adaptācijas nedēļa un mācību darba iesākums, bet septembra beigās veselu nedēļu vidusskolā viesojās ES projekta “Nordplus Junior – „Small Smart School” dalībnieki no Dānijas, Lietuvas un Igaunijas, kas reizē bija arī projekta noslēdzošais pasākums.
Projekta sadarbības partnervalstu dalībnieki Pāvilostā ieradās pirmdienā. Otrdien pēc nelielas Pāvilostas apskates, visi pulcējās vidusskolā un notika savstarpējā dalībnieku iepazīšanās. Interesanta izvērtās skolas un klašu apskate, sarunas ar skolēniem un skolotājiem. Vēlāk dalībnieki devās uz Ventspili, lai iepazītos ar mūsu skolas mācību procesa sadarbības partneriem: Ventspils jaunrades namu un senāko skolas māju Kurzemē amatu mājā.
Darba nedēļas vidū, trešdienas pēcpusdienā Pāvilostas aktu zālē notika noslēguma konference, kur uz tikšanos ar projekta dalībniekiem tika aicināti Pāvilostas vidusskolas skolotāji, Pāvilostas novada pašvaldības darbinieki, Vērgales pamatskolas pedagogi, pārstāvji no Pāvilostas vidusskolas Skolas padomes, Vecāku padomes un Pāvilostas izglītības iestāžu pārstāvji.
Aktu zālē pie sienām tika izkārtas vizuālas planšetes, kurās ar fotogrāfiju palīdzību tika atainots viss projekta darbības laiks un Pāvilostas vidusskolas projektā iesaistīto pedagogu vizītes citās projekta partnervalstīs.
Kā sveiciens no Pāvilostas vidusskolas konferences dalībniekiem, skolas popgrupas meitenes ar skaistām dziesmām mūzikas skolotājas Daces Bunkas vadībā un skolas tautisko deju dejotāji ar jestrām dejām pasniedzējas Daigas Cābeles vadībā sniedza nelielu koncertu.
Konferenci iesāka Pāvilostas vidusskolas direktore Ingūna Griškēviča, kura klātesošajiem nedaudz pastāstīja par pašu projektu, tā izvirzītajiem mērķiem un veicamajiem uzdevumiem, kā arī nelielā prezentācijā pastāstīja par Pāvilostas vidusskolu, veiktajām aktivitātēm projekta “SmartSmallSchool”, tulkojumā “Maza Gudra Skola”, ietvaros un pieredzes apmaiņas braucieniem pie projekta sadarbības partneriem Dānijā, Lietuvā, Igaunijā un Latvijā – Liepājas 6.vsk. un Ezeres pamatskolā, kā arī par skolas pedagogu veiktajām mācību mobilitātēm Erasmus+ KA1 projekta „Wind of change”, tulkojumā “Pārmaiņu vēji”, ietvaros un to galvenajiem mērķiem – veicināt starpkultūru, projektu vadības, neformālo mācību metožu un radošuma kompetences. Abi projekti organiski papildina viens otru un ir vērsti uz skolas attīstību, skolēnu mācīšanās motivācijas celšanu. Konferencē direktore pateicās projekta dalībniekiem par atsaucību un izteica cerību par turpmāku sadarbību starptautiskā līmenī, projektos iesaistot ne tikai pedagogus, bet arī pašus skolēnus.
Turpinājumā konferencē ar savu skolas prezentāciju uzstājās dalībnieki no Igaunijas – Pērnavas brīvās skolas kolektīvs skolas direktores Ilonas un skolas pedagogu Margas un Raivo sastāvā. Pērnavas brīvās skolas direktore klātesošos iepazīstināja ar skolas būtību, izvirzītajiem mērķiem un mācību procesiem skolā. Šī skola ir ļoti neparasta Igaunijas skola, jo tās moto skan “Skola pieder bērniem!” un tās darbību ar savu finansējumu pilnībā nodrošina vecāki, savukārt pedagogi mācību procesā cenšas skolēnus virzīt uz radošu, veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, skolēniem nodrošinot aktīvas un interesantas ārpusstundu pasākumus mūzikā, teātra mākslā, sportā u.c. Skolā regulāri notiek dažnedažādas nometnes, radošas nodarbības un izpētes pasākumi. Lielāko daļu mācību process skolā notiek angļu valodā, kas veicina bērniem valodas apguvi, bet līdz ar audzēkņiem valodu apgūst vai pastiprina savas zināšanas angļu valodā arī pedagogi. Skolā liels uzsvars tiek likts uz sadarbību, savstarpēju cieņpilnu komunikāciju un draudzību. Savukārt mācību process un mācību vielas novērtējums bieži vien netiek vērtēts ar atzīmi, bet gan klasē ar pedagogu izrunāts, kas patika, kas neizdevās un kas bija ļoti labi. Katram skolēnam ir izveidota mape, kur tiek aprakstīti sasniegumi, personīgā izaugsme.
Konferenci turpināja Lietuvas Kriuku skolas pārstāvji Elena, Margarita un Tomas, savu skolu prezentējot ar vizuālu planšeti un nelielu izklāstu par skolas darbību. Skola skaitliskajā ziņā ir ļoti līdzīga Pāvilostas vidusskolai, tajā mācās 143 skolēni un strādā 25 pedagogi. Arī šī Lietuvas skola saviem audzēkņiem cenšas nodrošināt veselīgus dzīvesveida paradumus, daudz uzturoties un mācoties ārpus telpām skolas laukumā, sportojot un vasarās piedaloties skolēnu nometnēs. Kriukai skolai ir ļoti laba sadarbības ar Latvijas Vecsaules skolu, ar kuru tiek rīkotas kopīgas nometnes gan Lietuvā, gan Latvijā. Skola interesanta ar to, ka tajā ir arī “0” klase, kurā mācās 6-gadīgie bērni, un skolas audzēkņi ārpus paša mācību darba ir klasēs paši izdomā un vada dažādas sportiskas aktivitātes, kas palīdz skolēniem izkustēties un būt veselīgākiem.
Savukārt konferences noslēgumā ar savu pieredzi par skolas mācību procesa dažādošanu un izmaiņu ieviešanu skolā dalījās Dānijas Sonderskov vidusskolas projektu vadītājs Soren Qist Levring, Helle, Bianka un Marie. Soren konferences dalībniekus iepazīstināja ar savu skolu, kurā no 0. – 10. klasei mācās 800 audzēkņu, bet uzsvaru viņš vēlējās likt stāstījumam par savu pieredzi, skolā ieviešot pirms četriem gadiem Kanādā iepazīto Vivianas Robinsones radīto mācīšanās modeli “Uz skolēnu centrēta mācīšanās” un Dānijā praktizēto Džona Hetija “uzskatāmās mācīšanas” teoriju. Šī apmācības modeļa primārais uzdevums ir izvērtējums, kādas prasmes un zināšanas nepieciešamas skolotājiem, lai veicinātu skolēnu zināšanu paaugstinājumu, kāds sadarbības modelis starp skolnieku un skolotāju nepieciešams, lai vieglāk apgūtu vielu. Svarīga loma modeļa īstenošanā ir arī vecākiem, kuri tiek iesaistīti mācību procesā. Tā galvenā doma bija, ka svarīgāk par to, kā skolotājs māca, ir jautājums par to, kā skolēns mācās.
Konferences noslēgumā Pāvilostas vidusskolas direktore Ingūna Griškēviča pateicās visiem par interesanto konferenci, kurā ikviens varēja gūt sev kādas idejas, ko paņemt līdzi uz mājām un īstenot savā skolā, kā arī izdalīja projekta dalībniekiem sertifikātus par dalību projekta tikšanās reizē Pāvilostā.
Nākamā dienā projekta dalībnieki viesojās Liepājas Raiņa 6. vidusskolā, kas pasludināta par “Citādu skolu”, jo mācību process te notiek atšķirīgi no tradicionālā mācību procesa. Šī skola Liepājā ir populāra ar savu interesanto pieeju mācību procesā iekļaujot jaunākās tehnoloģijas, tādā veidā ar skolēniem komunicējot un pasniedzot mācību vielu viņiem tik ļoti saprotamā veidā – planšetes, telefoni, aplikācijas, internetvietnes u.c. Pāvilostas vidusskolā strādā šīs skolas latviešu valodas skolotāja, kas iepazīstina mūsu skolēnus ar modernākajām mācīšanās iespējām, izmatojot modernās tehnoloģijas, piemēram, daļa latviešu valodas apguves vidusskolā notiek tālmācībā.
Projekta rezultātā tika izveidotas vairākas interesantas starptautiskās sadarbības iespējas. Pāvilostas skolēni tiek aicināti piedalīties Igaunijas Pērnavas brīvskolas starptautiskajā vasaras nometnē. Dānijas skola apsolīja veikt Pāvilostas vidusskolas skolotāju apmācības tālmācībā izmantojot Skype uzskatāmās mācīšanas metodēs. Tika izveidots projekts par nākotnē iespējamo Dānijas skolas skolēnu viesošanos pie Pāvilostas skolas skolēniem, kas varētu realizēties jau pavisam drīz- aprīlī.
Rakstu veidoja:
sabiedrisko attiecību speciāliste Marita Kurčanova,
Pāvilostas vidusskolas direktore Ingūna Griškēviča un
vidusskolas skolotāja, projekta koordinatore Inta Vīgante
Foto: M. Kurčanova
Plašāku fotoreportāžu no pasākuma skatieties FOTOGALERIJĀ
Main objectives of Nordplus 2012 – 2016: Galvenie uzdevumi Nordplus 2012 - 2016: The programme serves as a tool:# Stiprināt un attīstīt Ziemeļvalstu izglītības sadarbību un veicināt izveidi Ziemeļvalstu un Baltijas valstu izglītības reģionā #To support, develop, draw benefit from and disseminate innovative products and processes in education through the systematic exchange of experiences and best practice Lai atbalstītu, attīstītu, izplatītu inovatīvus produktus un procesus izglītībā caur sistemātisku pieredzes apmaiņu un labāko praksi # To contribute to the development of quality and innovation in the educational systems for lifelong learning in the participating countries by means of educational cooperation, as well as cooperating with workplaces, about development projects, exchanges and building of networks Lai veicinātu attīstību kvalitātes un inovāciju izglītības sistēmās mūžizglītības iesaistītajās valstīs, izmantojot izglītības sadarbības, kā arī sadarbojas ar darba vietām, par attīstības projektiem, apmaiņu un veido tīklu # To promote Nordic languages and culture, as well as mutual Nordic-Baltic linguistic and cultural understanding Lai veicinātu Ziemeļvalstu valodu un kultūru, kā arī savstarpējo Ziemeļvalstu un Baltijas valstu valodas un kultūras izpratni # Strengthen the language comprehension for the Nordic languages, especially among children and youth, primarily for Danish, Swedish and NorwegianNostiprināt valodas izpratni par Ziemeļvalstu valodām, īpaši bērnu un jauniešu vidū, galvenokārt dāņu, zviedru un norvēģu # Encourage the interest in, knowledge of, and understanding of the Nordic languages.Veicināt interesi, zināšanas un izpratni par Ziemeļvalstu valodām.
Projekt number NPJR-2015/10207